logo
Advertisement
AgrandarReducirReiniciar
 
  • Inicio
  • Ronsel
  • Novas
  • Fotos
 
Inicio arrow Galerías de fotos arrow Entroidosarrow Entroido da Ullaarrow Antroido da Ulla

Menú

  • Inicio
  • O proxecto Ronsel
  • Queremos colaborar contigo!
  • Plan Salvagarda e Posta en Valor
  • Mostras do PCI
  • Novas sobre o PCI
  • Galerías de fotos
  • Galerías de Música
  • Galería de Videos
  • Publicacións
  • Calendario
  • Ligazóns
  • Buscar
  • RSS
RSGallery2 alpha release.
<p style="line-height: 150%; text-align: justify"><span lang="GL" style="font-size: 12pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: GL"><o:p></o:p></span></p>
<p>&nbsp;</p>
<div style="line-height: 150%"><big><b><span style="color: black">OS XENERAIS DA ULLA</span></b></big></div>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="line-height: 150%"><big><strong><span style="font-weight: normal">De entre t&oacute;dalas festas populares que se celebran na Ulla, quizais a m&aacute;is caracter&iacute;sticas da zona &eacute; o Antroido denominado os &ldquo;<i>Xenerais da Ulla</i>&rdquo;.</span></strong></big></div>
<div style="line-height: 150%"><big>Segundo apunta Mari&ntilde;o Ferro na s&uacute;a obra <i>O entroido ou os praceres da carne</i></big><a title="" href="#_ftn1" name="_ftnref1"></a><big><a title="" href="#_ftn1" name="_ftnref1"><span><span><span><span><span style="font-size: 12pt">[1]</span></span></span></span></span></a><i>,</i> como no resto de Galiza o Antroido &ldquo;<i>aprov&eacute;itase para facer a representaci&oacute;n dun mundo contrario &aacute; Coresma: un mundo ao rev&eacute;s, un mundo carnal e libertino no que as persoas quedan reducidas ao seu corpo, &aacute; s&uacute;a carnalidade, a animais</i>.&rdquo;</big></div>
<div style="line-height: 150%"><big>Parece ser estes encontros te&ntilde;en a s&uacute;a orixe na Guerra de Independencia que, como veremos deixou unha fort&iacute;sima pegada na Ulla. Os Xenerais da Ulla remedan as loitas pola defensa de cada aldea, tr&aacute;tase de disputas verbais entre dous ex&eacute;rcitos, un invasor e outro defensor. Cada ex&eacute;rcito est&aacute; composto polos seguintes militares: un abandeirado, un sentinela, dous correos e tres xenerais. Os correos marchan &aacute; cabeza da mascarada e visten unha chaqueta moi adornada. A diferenza fundamental cos xenerais est&aacute; no sombreiro que no caso dos correos &eacute; baixo, circular e sen plumas, sendo nos xenerais un bicornio de estilo napole&oacute;nico profusamente ornamentado. Os cabalos dos correos portan campa&iacute;&ntilde;as e ax&oacute;uxeres pois as&iacute; a s&uacute;a misi&oacute;n de comunicar a nova da chegada do ex&eacute;rcito &eacute; mellor cumprida.</big></div>
<div style="line-height: 150%"><big>Os xenerais son as personaxes m&aacute;is importantes do ex&eacute;rcito pois son os que finalmente pelexar&aacute;n e resolver&aacute;n o enfrontamento. Seu n&uacute;mero var&iacute;a entre tres e seis dependendo dos anos e as parroquias. Visten unha vistosa chaqueta chea de gal&oacute;ns, medallas e outros ornamentos militares, anque o que m&aacute;is destaca &eacute; o seu bi ou tricornio con longu&iacute;simas plumas de pavo real. Complem&eacute;ntase este vestiario cun pantal&oacute;n con gal&oacute;ns laterais e unha espada. Os cabalos dos xenerais son tam&eacute;n ricamente ataviados para a ocasi&oacute;n. Chapeus e chaquetas son elaborados ao longo de semanas de traballo vindo a custar entre 300 e 1.000&euro;.</big></div>
<div style="line-height: 150%"><big>Fora de correos, abandeirados e xenerais, cada ex&eacute;rcito ull&aacute;n integra, ademais, persoal civil en d&uacute;as formaci&oacute;ns ben diferentes: un <b><i>coro de mozos e mozas</i></b>, normalmente vestidos con traxes tradicionais galegos do XVIII que cantan coplas exaltando as virtudes da s&uacute;a parroquia, anque tam&eacute;n recitan cr&iacute;ticas; e un <b><i>coro de vellos</i></b>, formado por homes adultos que entoan coplas picantes e obscenas. Neste coro de vellos &eacute; onde a tradici&oacute;n do Antroido Ull&aacute;n, como noutros moitos lugares de Galicia, est&aacute; intimamente ligada a manifestaci&oacute;ns musicais. Os coros inclu&iacute;an entre os seus n&uacute;meros varios m&uacute;sicos, normalmente un gaiteiro, acompa&ntilde;ado por caixa e bombo, e un ou dous requinteiros que acompa&ntilde;aban ao ex&eacute;rcito da parroquia para animar o encontro entre os ex&eacute;rcitos e para demostrar qu&eacute; parroquia era a mellor, pois a m&aacute;is e mellores m&uacute;sicos mellor ex&eacute;rcito. Coma no caso das Cantarelas de Nadal, formando parte do s&eacute;quito musical tam&eacute;n &iacute;an os charrascos, enormes idi&oacute;fonos da familia dos sistros que son, por outra banda, absolutamente caracter&iacute;sticos da Ulla.</big></div>
<div style="line-height: 150%"><big>Xa dixemos que canto mellor era o acompa&ntilde;amento musical do ex&eacute;rcito m&aacute;is era a s&uacute;a calidade e oportunidades de vencer &oacute;s contrarios, non debemos esquecer que nestes enfrontamentos ficticios afloraban de cote as rivalidades entre parroquias veci&ntilde;as, de xeito que non poucas veces a ficci&oacute;n convert&iacute;ase en realidade e os atranques en verdadeiras batallas campais.</big></div>
<div style="line-height: 150%"><big>A confrontaci&oacute;n entre os ex&eacute;rcitos parroquiais comeza cando o correo do ex&eacute;rcito atacante solicita a entrada nos dominios da parroquia comunic&aacute;ndolle a s&uacute;a intenci&oacute;n ao sentinela defensor, a esto responde o correo do ex&eacute;rcito defensor que acude inmediatamente a comunicarlle o seu xeneral a situaci&oacute;n de <em><span>atranque</span></em> (&iquest;ataque?) &Eacute; ent&oacute;n cando os xenerais entran en liza a trav&eacute;s dunha disputa verbal cargada de s&aacute;tira e iron&iacute;a que constit&uacute;e unha <strong><span style="font-weight: normal">cr&iacute;tica pol&iacute;tica, social e cultural</span></strong> de acontecementos destacados da actualidade nacional ou local.</big></div>
<div style="line-height: 150%"><big>Esta cr&iacute;tica faise baixo a forma de coplas recitadas polos correos e xenerais a cabalo e constit&uacute;en o verdadeiro centro de atenci&oacute;n desta celebraci&oacute;n. Tr&aacute;tase normalmente de cuartetas octosil&aacute;bicas de rima asonante que con moita frecuencia son artelladas nunha burlona mestura de castel&aacute;n e galego (o denominado castrapo). Vexamos un exemplo:</big></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>General, general,</i></big></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>non vengha con valent&iacute;as,</i></big></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>generales coma este,</i></big></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>los como todos los d&iacute;as. </i></big></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>Avanza caballo m&iacute;o</i></big></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>por riba de esa muralla</i></big></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>y atropalla al enemigo</i></big></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>que siempre nos asoballa.</i></big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify">&nbsp;</div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Antigamente exist&iacute;a un tipo de <em><span>atranco</span></em> denominado &ldquo;<em>a cara de can&rdquo;</em> na que os contendentes improvisan as s&uacute;as desafiantes coplas intentando vencer ao outro, o que ocorr&iacute;a cando un deles xa non era quen de improvisar m&aacute;is coplas.</big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>O encontro entre os ex&eacute;rcitos acaba con unha serie de <em><span>Vivas</span></em> a determinadas personalidades de entre o p&uacute;blico ou como agradecemento ao p&uacute;blico pola colaboraci&oacute;n econ&oacute;mica para esta festa.</big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big><span>Veci&ntilde;os de Boqueix&oacute;n relat&aacute;ronnos un caso sucedido durante a posguerra. Os veci&ntilde;os de Lestedo, sabedores da proximidade dun belicoso ex&eacute;rcito inimigo da parroquia veci&ntilde;a, dispuxeron un xeneral enriba dun burro fabricado cun enorme tronco de &aacute;rbore espetado no chan e cuberto con telas e pallas. A parroquia rival enviou ao seu xeneral montado no cap&oacute; dun fermoso coche da &eacute;poca pertencente ao farmac&eacute;utico. Unha vez cara a cara, o combate verbal foi de tal virulencia que o ex&eacute;rcito da parroquia veci&ntilde;a decidiu cargar co coche, a toda velocidade, contra o xeneral de Lestedo, esnaquizando este contra o tronco agachado debaixo dos farrapos e produc&iacute;ndose a continuaci&oacute;n unha forte pelexa entre ambos bandos...</span></big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Segundo Mari&ntilde;o Ferro <span>o Antroido Ull&aacute;n serve &aacute; funci&oacute;n de simbolizar, e polo tanto fortalecer, toda a estructura social, deixando ao descuberto a rivalidade entre parroquias e subli&ntilde;ando a importancia da casa como elemento estructural da sociedade Ull&aacute;n. Certamente moitas das coplas vertidas polos coros destacan os m&eacute;ritos da propia parroquia en detrimento das s&uacute;as veci&ntilde;as. Opina o autor que nestas mascaradas &aacute;chase un reflexo de toda a estructura social da Ulla: </span></big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>A comparsa dos Xenerais da Ulla &eacute; expresi&oacute;n da casa porque vai casa por casa. Nalgunhas parroquias a personalidade e individualidade da casa medra coa obriga que te&ntilde;en os correos de solicitar permiso para que entre a mascarada. Ademais, en cada casa os Xenerais dan os &ldquo;vivas&rdquo; ao cabeza de familia e &oacute;s seus achegados. AO chegar a unha casa, un dos Xenerais, que sempre falan en castel&aacute;n, ord&eacute;nalles &oacute;s demais compo&ntilde;entes da comparsa: &ldquo;&iexcl;<i>cinco minutos de t&eacute;rmino para que cada uno trabaje en su oficio</i>!&rdquo;. Esa orde significa que cada grupo de personaxes debe desempe&ntilde;a-lo papel que lle corresponde: os coros cantan e os Xenerais dan os vivas...</big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Os vivas expresan un desexo de vida, sorte e prosperidade para a casa e os seus moradores. &Aacute;s veces un Xeneral introduce o viva cunha chamada de atenci&oacute;n &oacute;s presentes, que soe ser: &iexcl;<i>atenci&oacute;n se&ntilde;ores</i>! &iexcl;<i>digan todos a mi voz</i>! E logo solta o viva:</big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i>-&iexcl;Viva don fulano de tal en compa&ntilde;&iacute;a de su esposa y de toda su familia como natural y vecino de esta parroquia!<span> </span></i></big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i><span>-&iexcl;Viva! Contestan t&oacute;dolos presentes</span></i></big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i><span>-&iexcl;Viva la gente de su mayor aprecio! &ndash;segue o Xeneral</span></i></big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big><i><span>-&iexcl;Viva!</span></i></big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big><span>Unha vez rematada a actuaci&oacute;n de cada grupo de personaxes, un dos Xenerais berra: &ldquo;&iexcl;Toque la m&uacute;sica y siga!&rdquo;, ent&oacute;n os m&uacute;sicos tocan unha marcha e a comparsa segue o seu cami&ntilde;o cara a outra das casas da parroquia</span></big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>A aldea mostra neste Antroido a s&uacute;a condici&oacute;n de unidade social con personalidade propia no dereito que lle asiste de evitar a entrada da columna militar no seu territorio. Pode darlle un &ldquo;alto&rdquo; ou po&ntilde;erlle un &ldquo;atranque&rdquo;. Ch&aacute;mase as&iacute; a un enfrontamento verbal, habitualmente en verso, entre algu&eacute;n da aldea e un compo&ntilde;ente da mascarada. Tras unha discusi&oacute;n m&aacute;is ou menos longa terminan facendo as paces e deixando o paso franco. Deste xeito -opina Mari&ntilde;o Ferro</big><a title="" href="#_ftn3" name="_ftnref3"></a><big><a title="" href="#_ftn3" name="_ftnref3"><span><span><span><span style="font-size: 12pt">[3]</span></span></span></span></a>- reco&ntilde;&eacute;cese a personalidade da aldea e ao mesmo tempo expr&eacute;sase que esa individualidade non debe de supo&ntilde;er total ruptura de relaci&oacute;ns coas outras aldeas da mesma parroquia.</big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Os altos ou atranques tam&eacute;n se dan nos l&iacute;mites entre parroquias, cada parroquia ten o dereito de prohibir a entrada no seu territorio &aacute;s comparsas das parroquias veci&ntilde;as. Sentinelas da parroquia invadida agardan a mascarada da parroquia veci&ntilde;a e inician un di&aacute;logo cos correos, para logo deixar paso &oacute;s xenerais de ambas partes. Estes enfr&oacute;ntanse nunha loita de versos, normalmente a cara de can, improvisados no momento, pero seguindo sempre esquemas moi ben traballados. Salvo incidentes os xenerais de ambos bandos acaban chegando a un acordo, tocando as s&uacute;as espadas e bandeiras respectivas e d&aacute;ndose &ldquo;vivas&rdquo; mutuos. Logo, xunguidas ambas mascaradas visitan ambas parroquias.</big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Segundo comenta un informante de Santeles a Mari&ntilde;o Ferro &ldquo;<i>os atranques entre parroquias son como se fosen entre d&uacute;as naz&oacute;ns</i>&rdquo;. Cada parroquia consid&eacute;rase unha entidade, unha unidade independente, unha naz&oacute;n soberana que tenta invadir a outra e non deixarse invadir. De a&iacute; que te&ntilde;a seu ex&eacute;rcito. Para reforzar a sensaci&oacute;n de enfrontamento, e posto que as parroquias veci&ntilde;as se consideran naz&oacute;ns independentes, o tema dos atranques insp&iacute;rase en enfrontamentos reais entre pa&iacute;ses: rusos americanos, arxentinos-ingleses, franceses-espa&ntilde;ois, etc.</big></div>
<div style="background: white; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Deste xeito casa-aldea e parroquia fican representados perfectamente no Antroido Ull&aacute;n ao mesmo tempo que se amosan as relaci&oacute;ns que deben existir entre as aldeas da mesma parroquia e entre parroquias distintas: deben ser unidades independentes que reforzan a s&uacute;a cohesi&oacute;n mediante o enfrontamento coas dem&aacute;is aldeas ou parroquias, pero evitando sempre que ese enfrontamento dexenere en loita aberta, de ah&iacute; que, normalmente os atranques rematen coa firma da paz entre os xenerais:</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify">&nbsp;</div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><span>Hoy se firmar&aacute; la paz</span></big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Por todos los generales</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Porque Teo te ha ofrecido</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Sus t&iacute;picos carnavales</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><span>La paz llegar&aacute; a Lestedo</span></big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>En un tiempo no lejano</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Porque la veo venir</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Al alcance de la mano</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big><span>Trabajemos por la paz</span></big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Y vivamos siempre unidos</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Porque en Lestedo no hubo</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Vencedores ni vencidos </big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify"><big>Os encontros de Xenerais p&oacute;dense ollar nos concellos da Estrada, Boqueix&oacute;n, Teo, Vedra, Padr&oacute;n, Silleda, Touro e Vila de Cruces, por canto &eacute; unha das manifestaci&oacute;ns que da personalidade propia e diferencial &aacute; denominada comarca natural da Ulla. Dentro do Antroido atopamos tres manifestaci&oacute;ns culturais que son &uacute;nicas: os xenerais, as requintas e os charrascos.</big></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%; text-align: justify">&nbsp;</div>
<div style="line-height: 150%; text-align: justify">&nbsp;</div>
<div style="text-align: justify"><big>Fotografia de Fernando Garcia<br clear="all" />
</big></div>
<div><hr width="33%" size="1" align="left" />
<div id="ftn1">
<div style="text-align: justify"><a title="" href="#_ftnref1" name="_ftn1"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[1]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> <i>O entroido ou os praceres da carne</i>. Cadernos do seminario de Sargadelos. Edici&oacute;s do Castro. A Coru&ntilde;a, 2000. pp. 193-202.</font></div>
</div>
<div id="ftn2">
<div style="text-align: justify"><a title="" href="#_ftnref2" name="_ftn2"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[2]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> Op cit., pp. 193-202.</font></div>
<div style="text-align: justify">&nbsp;</div>
</div>
<div id="ftn3">
<div style="text-align: justify"><a title="" href="#_ftnref3" name="_ftn3"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[3]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> Op cit., pp. 193-202.</font></div>
</div>
</div>

Antroido da Ulla
<p>&nbsp;</p>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<p>&nbsp;</p>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small"><b><span style="color: black">OS XENERAIS DA ULLA</span></b></span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small"><strong><span style="font-weight: normal">De entre t&oacute;dalas festas populares que se celebran na Ulla, quizais a m&aacute;is caracter&iacute;sticas da zona &eacute; o Antroido denominado os &ldquo;<i>Xenerais da Ulla</i>&rdquo;.</span></strong></span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Segundo apunta Mari&ntilde;o Ferro na s&uacute;a obra <i>O entroido ou os praceres da carne</i></span><a title="" href="#_ftn1" name="_ftnref1"></a><span style="font-size: small"><a title="" href="#_ftn1" name="_ftnref1">[1]</a><i>,</i> como no resto de Galiza o Antroido &ldquo;<i>aprov&eacute;itase para facer a representaci&oacute;n dun mundo contrario &aacute; Coresma: un mundo ao rev&eacute;s, un mundo carnal e libertino no que as persoas quedan reducidas ao seu corpo, &aacute; s&uacute;a carnalidade, a animais</i>.&rdquo;</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Parece ser estes encontros te&ntilde;en a s&uacute;a orixe na Guerra de Independencia que, como veremos deixou unha fort&iacute;sima pegada na Ulla. Os Xenerais da Ulla remedan as loitas pola defensa de cada aldea, tr&aacute;tase de disputas verbais entre dous ex&eacute;rcitos, un invasor e outro defensor. Cada ex&eacute;rcito est&aacute; composto polos seguintes militares: un abandeirado, un sentinela, dous correos e tres xenerais. Os correos marchan &aacute; cabeza da mascarada e visten unha chaqueta moi adornada. A diferenza fundamental cos xenerais est&aacute; no sombreiro que no caso dos correos &eacute; baixo, circular e sen plumas, sendo nos xenerais un bicornio de estilo napole&oacute;nico profusamente ornamentado. Os cabalos dos correos portan campa&iacute;&ntilde;as e ax&oacute;uxeres pois as&iacute; a s&uacute;a misi&oacute;n de comunicar a nova da chegada do ex&eacute;rcito &eacute; mellor cumprida.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Os xenerais son as personaxes m&aacute;is importantes do ex&eacute;rcito pois son os que finalmente pelexar&aacute;n e resolver&aacute;n o enfrontamento. Seu n&uacute;mero var&iacute;a entre tres e seis dependendo dos anos e as parroquias. Visten unha vistosa chaqueta chea de gal&oacute;ns, medallas e outros ornamentos militares, anque o que m&aacute;is destaca &eacute; o seu bi ou tricornio con longu&iacute;simas plumas de pavo real. Complem&eacute;ntase este vestiario cun pantal&oacute;n con gal&oacute;ns laterais e unha espada. Os cabalos dos xenerais son tam&eacute;n ricamente ataviados para a ocasi&oacute;n. Chapeus e chaquetas son elaborados ao longo de semanas de traballo vindo a custar entre 300 e 1.000&euro;.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Fora de correos, abandeirados e xenerais, cada ex&eacute;rcito ull&aacute;n integra, ademais, persoal civil en d&uacute;as formaci&oacute;ns ben diferentes: un <b><i>coro de mozos e mozas</i></b>, normalmente vestidos con traxes tradicionais galegos do XVIII que cantan coplas exaltando as virtudes da s&uacute;a parroquia, anque tam&eacute;n recitan cr&iacute;ticas; e un <b><i>coro de vellos</i></b>, formado por homes adultos que entoan coplas picantes e obscenas. Neste coro de vellos &eacute; onde a tradici&oacute;n do Antroido Ull&aacute;n, como noutros moitos lugares de Galicia, est&aacute; intimamente ligada a manifestaci&oacute;ns musicais. Os coros inclu&iacute;an entre os seus n&uacute;meros varios m&uacute;sicos, normalmente un gaiteiro, acompa&ntilde;ado por caixa e bombo, e un ou dous requinteiros que acompa&ntilde;aban ao ex&eacute;rcito da parroquia para animar o encontro entre os ex&eacute;rcitos e para demostrar qu&eacute; parroquia era a mellor, pois a m&aacute;is e mellores m&uacute;sicos mellor ex&eacute;rcito. Coma no caso das Cantarelas de Nadal, formando parte do s&eacute;quito musical tam&eacute;n &iacute;an os charrascos, enormes idi&oacute;fonos da familia dos sistros que son, por outra banda, absolutamente caracter&iacute;sticos da Ulla.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Xa dixemos que canto mellor era o acompa&ntilde;amento musical do ex&eacute;rcito m&aacute;is era a s&uacute;a calidade e oportunidades de vencer &oacute;s contrarios, non debemos esquecer que nestes enfrontamentos ficticios afloraban de cote as rivalidades entre parroquias veci&ntilde;as, de xeito que non poucas veces a ficci&oacute;n convert&iacute;ase en realidade e os atranques en verdadeiras batallas campais.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">A confrontaci&oacute;n entre os ex&eacute;rcitos parroquiais comeza cando o correo do ex&eacute;rcito atacante solicita a entrada nos dominios da parroquia comunic&aacute;ndolle a s&uacute;a intenci&oacute;n ao sentinela defensor, a esto responde o correo do ex&eacute;rcito defensor que acude inmediatamente a comunicarlle o seu xeneral a situaci&oacute;n de <em>atranque</em> (&iquest;ataque?) &Eacute; ent&oacute;n cando os xenerais entran en liza a trav&eacute;s dunha disputa verbal cargada de s&aacute;tira e iron&iacute;a que constit&uacute;e unha <strong><span style="font-weight: normal">cr&iacute;tica pol&iacute;tica, social e cultural</span></strong> de acontecementos destacados da actualidade nacional ou local.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Esta cr&iacute;tica faise baixo a forma de coplas recitadas polos correos e xenerais a cabalo e constit&uacute;en o verdadeiro centro de atenci&oacute;n desta celebraci&oacute;n. Tr&aacute;tase normalmente de cuartetas octosil&aacute;bicas de rima asonante que con moita frecuencia son artelladas nunha burlona mestura de castel&aacute;n e galego (o denominado castrapo). Vexamos un exemplo:</span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>General, general,</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>non vengha con valent&iacute;as,</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>generales coma este,</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>los como todos los d&iacute;as. </i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>Avanza caballo m&iacute;o</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>por riba de esa muralla</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>y atropalla al enemigo</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>que siempre nos asoballa.</i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Antigamente exist&iacute;a un tipo de <em>atranco</em> denominado &ldquo;<em>a cara de can&rdquo;</em> na que os contendentes improvisan as s&uacute;as desafiantes coplas intentando vencer ao outro, o que ocorr&iacute;a cando un deles xa non era quen de improvisar m&aacute;is coplas.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">O encontro entre os ex&eacute;rcitos acaba con unha serie de <em>Vivas</em> a determinadas personalidades de entre o p&uacute;blico ou como agradecemento ao p&uacute;blico pola colaboraci&oacute;n econ&oacute;mica para esta festa.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Veci&ntilde;os de Boqueix&oacute;n relat&aacute;ronnos un caso sucedido durante a posguerra. Os veci&ntilde;os de Lestedo, sabedores da proximidade dun belicoso ex&eacute;rcito inimigo da parroquia veci&ntilde;a, dispuxeron un xeneral enriba dun burro fabricado cun enorme tronco de &aacute;rbore espetado no chan e cuberto con telas e pallas. A parroquia rival enviou ao seu xeneral montado no cap&oacute; dun fermoso coche da &eacute;poca pertencente ao farmac&eacute;utico. Unha vez cara a cara, o combate verbal foi de tal virulencia que o ex&eacute;rcito da parroquia veci&ntilde;a decidiu cargar co coche, a toda velocidade, contra o xeneral de Lestedo, esnaquizando este contra o tronco agachado debaixo dos farrapos e produc&iacute;ndose a continuaci&oacute;n unha forte pelexa entre ambos bandos...</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Segundo Mari&ntilde;o Ferro</span><a title="" href="#_ftn2" name="_ftnref2"></a><span style="font-size: small"><a title="" href="#_ftn2" name="_ftnref2">[2]</a> o Antroido Ull&aacute;n serve &aacute; funci&oacute;n de simbolizar, e polo tanto fortalecer, toda a estructura social, deixando ao descuberto a rivalidade entre parroquias e subli&ntilde;ando a importancia da casa como elemento estructural da sociedade Ull&aacute;n. Certamente moitas das coplas vertidas polos coros destacan os m&eacute;ritos da propia parroquia en detrimento das s&uacute;as veci&ntilde;as. Opina o autor que nestas mascaradas &aacute;chase un reflexo de toda a estructura social da Ulla:</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">A comparsa dos Xenerais da Ulla &eacute; expresi&oacute;n da casa porque vai casa por casa. Nalgunhas parroquias a personalidade e individualidade da casa medra coa obriga que te&ntilde;en os correos de solicitar permiso para que entre a mascarada. Ademais, en cada casa os Xenerais dan os &ldquo;vivas&rdquo; ao cabeza de familia e &oacute;s seus achegados. AO chegar a unha casa, un dos Xenerais, que sempre falan en castel&aacute;n, ord&eacute;nalles &oacute;s demais compo&ntilde;entes da comparsa: &ldquo;&iexcl;<i>cinco minutos de t&eacute;rmino para que cada uno trabaje en su oficio</i>!&rdquo;. Esa orde significa que cada grupo de personaxes debe desempe&ntilde;a-lo papel que lle corresponde: os coros cantan e os Xenerais dan os vivas...</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Os vivas expresan un desexo de vida, sorte e prosperidade para a casa e os seus moradores. &Aacute;s veces un Xeneral introduce o viva cunha chamada de atenci&oacute;n &oacute;s presentes, que soe ser: &iexcl;<i>atenci&oacute;n se&ntilde;ores</i>! &iexcl;<i>digan todos a mi voz</i>! E logo solta o viva:</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>-&iexcl;Viva don fulano de tal en compa&ntilde;&iacute;a de su esposa y de toda su familia como natural y vecino de esta parroquia! </i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>-&iexcl;Viva! Contestan t&oacute;dolos presentes</i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>-&iexcl;Viva la gente de su mayor aprecio! &ndash;segue o Xeneral</i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>-&iexcl;Viva!</i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Unha vez rematada a actuaci&oacute;n de cada grupo de personaxes, un dos Xenerais berra: &ldquo;&iexcl;Toque la m&uacute;sica y siga!&rdquo;, ent&oacute;n os m&uacute;sicos tocan unha marcha e a comparsa segue o seu cami&ntilde;o cara a outra das casas da parroquia</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">A aldea mostra neste Antroido a s&uacute;a condici&oacute;n de unidade social con personalidade propia no dereito que lle asiste de evitar a entrada da columna militar no seu territorio. Pode darlle un &ldquo;alto&rdquo; ou po&ntilde;erlle un &ldquo;atranque&rdquo;. Ch&aacute;mase as&iacute; a un enfrontamento verbal, habitualmente en verso, entre algu&eacute;n da aldea e un compo&ntilde;ente da mascarada. Tras unha discusi&oacute;n m&aacute;is ou menos longa terminan facendo as paces e deixando o paso franco. Deste xeito -opina Mari&ntilde;o Ferro</span><a title="" href="#_ftn3" name="_ftnref3"></a><span style="font-size: small"><a title="" href="#_ftn3" name="_ftnref3">[3]</a>- reco&ntilde;&eacute;cese a personalidade da aldea e ao mesmo tempo expr&eacute;sase que esa individualidade non debe de supo&ntilde;er total ruptura de relaci&oacute;ns coas outras aldeas da mesma parroquia.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Os altos ou atranques tam&eacute;n se dan nos l&iacute;mites entre parroquias, cada parroquia ten o dereito de prohibir a entrada no seu territorio &aacute;s comparsas das parroquias veci&ntilde;as. Sentinelas da parroquia invadida agardan a mascarada da parroquia veci&ntilde;a e inician un di&aacute;logo cos correos, para logo deixar paso &oacute;s xenerais de ambas partes. Estes enfr&oacute;ntanse nunha loita de versos, normalmente a cara de can, improvisados no momento, pero seguindo sempre esquemas moi ben traballados. Salvo incidentes os xenerais de ambos bandos acaban chegando a un acordo, tocando as s&uacute;as espadas e bandeiras respectivas e d&aacute;ndose &ldquo;vivas&rdquo; mutuos. Logo, xunguidas ambas mascaradas visitan ambas parroquias.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Segundo comenta un informante de Santeles a Mari&ntilde;o Ferro &ldquo;<i>os atranques entre parroquias son como se fosen entre d&uacute;as naz&oacute;ns</i>&rdquo;. Cada parroquia consid&eacute;rase unha entidade, unha unidade independente, unha naz&oacute;n soberana que tenta invadir a outra e non deixarse invadir. De a&iacute; que te&ntilde;a seu ex&eacute;rcito. Para reforzar a sensaci&oacute;n de enfrontamento, e posto que as parroquias veci&ntilde;as se consideran naz&oacute;ns independentes, o tema dos atranques insp&iacute;rase en enfrontamentos reais entre pa&iacute;ses: rusos americanos, arxentinos-ingleses, franceses-espa&ntilde;ois, etc.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Deste xeito casa-aldea e parroquia fican representados perfectamente no Antroido Ull&aacute;n ao mesmo tempo que se amosan as relaci&oacute;ns que deben existir entre as aldeas da mesma parroquia e entre parroquias distintas: deben ser unidades independentes que reforzan a s&uacute;a cohesi&oacute;n mediante o enfrontamento coas dem&aacute;is aldeas ou parroquias, pero evitando sempre que ese enfrontamento dexenere en loita aberta, de ah&iacute; que, normalmente os atranques rematen coa firma da paz entre os xenerais:</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Hoy se firmar&aacute; la paz</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Por todos los generales</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Porque Teo te ha ofrecido</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Sus t&iacute;picos carnavales</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">La paz llegar&aacute; a Lestedo</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">En un tiempo no lejano</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Porque la veo venir</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Al alcance de la mano</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Trabajemos por la paz</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Y vivamos siempre unidos</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Porque en Lestedo no hubo</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Vencedores ni vencidos</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Os encontros de Xenerais p&oacute;dense ollar nos concellos da Estrada, Boqueix&oacute;n, Teo, Vedra, Padr&oacute;n, Silleda, Touro e Vila de Cruces, por canto &eacute; unha das manifestaci&oacute;ns que da personalidade propia e diferencial &aacute; denominada comarca natural da Ulla. Dentro do Antroido atopamos tres manifestaci&oacute;ns culturais que son &uacute;nicas: os xenerais, as requintas e os charrascos.</span></div>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div><span style="font-size: small">Fotografia de Fernando Garcia</span><br clear="all" />
<hr width="33%" size="1" align="left" />
<div id="ftn1">
<div><a title="" href="#_ftnref1" name="_ftn1"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[1]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> <i>O entroido ou os praceres da carne</i>. Cadernos do seminario de Sargadelos. Edici&oacute;s do Castro. A Coru&ntilde;a, 2000. pp. 193-202.</font></div>
</div>
<div id="ftn2">
<div><a title="" href="#_ftnref2" name="_ftn2"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[2]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> Op cit., pp. 193-202.</font></div>
<div>&nbsp;</div>
</div>
<div id="ftn3">
<div><a title="" href="#_ftnref3" name="_ftn3"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[3]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> Op cit., pp. 193-202.</font></div>
</div>
</div>

Antroido da Ulla
<p>&nbsp;</p>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<p>&nbsp;</p>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small"><b><span style="color: black">OS XENERAIS DA ULLA</span></b></span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small"><strong><span style="font-weight: normal">De entre t&oacute;dalas festas populares que se celebran na Ulla, quizais a m&aacute;is caracter&iacute;sticas da zona &eacute; o Antroido denominado os &ldquo;<i>Xenerais da Ulla</i>&rdquo;.</span></strong></span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Segundo apunta Mari&ntilde;o Ferro na s&uacute;a obra <i>O entroido ou os praceres da carne</i></span><a title="" href="#_ftn1" name="_ftnref1"></a><span style="font-size: small"><a title="" href="#_ftn1" name="_ftnref1">[1]</a><i>,</i> como no resto de Galiza o Antroido &ldquo;<i>aprov&eacute;itase para facer a representaci&oacute;n dun mundo contrario &aacute; Coresma: un mundo ao rev&eacute;s, un mundo carnal e libertino no que as persoas quedan reducidas ao seu corpo, &aacute; s&uacute;a carnalidade, a animais</i>.&rdquo;</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Parece ser estes encontros te&ntilde;en a s&uacute;a orixe na Guerra de Independencia que, como veremos deixou unha fort&iacute;sima pegada na Ulla. Os Xenerais da Ulla remedan as loitas pola defensa de cada aldea, tr&aacute;tase de disputas verbais entre dous ex&eacute;rcitos, un invasor e outro defensor. Cada ex&eacute;rcito est&aacute; composto polos seguintes militares: un abandeirado, un sentinela, dous correos e tres xenerais. Os correos marchan &aacute; cabeza da mascarada e visten unha chaqueta moi adornada. A diferenza fundamental cos xenerais est&aacute; no sombreiro que no caso dos correos &eacute; baixo, circular e sen plumas, sendo nos xenerais un bicornio de estilo napole&oacute;nico profusamente ornamentado. Os cabalos dos correos portan campa&iacute;&ntilde;as e ax&oacute;uxeres pois as&iacute; a s&uacute;a misi&oacute;n de comunicar a nova da chegada do ex&eacute;rcito &eacute; mellor cumprida.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Os xenerais son as personaxes m&aacute;is importantes do ex&eacute;rcito pois son os que finalmente pelexar&aacute;n e resolver&aacute;n o enfrontamento. Seu n&uacute;mero var&iacute;a entre tres e seis dependendo dos anos e as parroquias. Visten unha vistosa chaqueta chea de gal&oacute;ns, medallas e outros ornamentos militares, anque o que m&aacute;is destaca &eacute; o seu bi ou tricornio con longu&iacute;simas plumas de pavo real. Complem&eacute;ntase este vestiario cun pantal&oacute;n con gal&oacute;ns laterais e unha espada. Os cabalos dos xenerais son tam&eacute;n ricamente ataviados para a ocasi&oacute;n. Chapeus e chaquetas son elaborados ao longo de semanas de traballo vindo a custar entre 300 e 1.000&euro;.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Fora de correos, abandeirados e xenerais, cada ex&eacute;rcito ull&aacute;n integra, ademais, persoal civil en d&uacute;as formaci&oacute;ns ben diferentes: un <b><i>coro de mozos e mozas</i></b>, normalmente vestidos con traxes tradicionais galegos do XVIII que cantan coplas exaltando as virtudes da s&uacute;a parroquia, anque tam&eacute;n recitan cr&iacute;ticas; e un <b><i>coro de vellos</i></b>, formado por homes adultos que entoan coplas picantes e obscenas. Neste coro de vellos &eacute; onde a tradici&oacute;n do Antroido Ull&aacute;n, como noutros moitos lugares de Galicia, est&aacute; intimamente ligada a manifestaci&oacute;ns musicais. Os coros inclu&iacute;an entre os seus n&uacute;meros varios m&uacute;sicos, normalmente un gaiteiro, acompa&ntilde;ado por caixa e bombo, e un ou dous requinteiros que acompa&ntilde;aban ao ex&eacute;rcito da parroquia para animar o encontro entre os ex&eacute;rcitos e para demostrar qu&eacute; parroquia era a mellor, pois a m&aacute;is e mellores m&uacute;sicos mellor ex&eacute;rcito. Coma no caso das Cantarelas de Nadal, formando parte do s&eacute;quito musical tam&eacute;n &iacute;an os charrascos, enormes idi&oacute;fonos da familia dos sistros que son, por outra banda, absolutamente caracter&iacute;sticos da Ulla.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Xa dixemos que canto mellor era o acompa&ntilde;amento musical do ex&eacute;rcito m&aacute;is era a s&uacute;a calidade e oportunidades de vencer &oacute;s contrarios, non debemos esquecer que nestes enfrontamentos ficticios afloraban de cote as rivalidades entre parroquias veci&ntilde;as, de xeito que non poucas veces a ficci&oacute;n convert&iacute;ase en realidade e os atranques en verdadeiras batallas campais.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">A confrontaci&oacute;n entre os ex&eacute;rcitos parroquiais comeza cando o correo do ex&eacute;rcito atacante solicita a entrada nos dominios da parroquia comunic&aacute;ndolle a s&uacute;a intenci&oacute;n ao sentinela defensor, a esto responde o correo do ex&eacute;rcito defensor que acude inmediatamente a comunicarlle o seu xeneral a situaci&oacute;n de <em>atranque</em> (&iquest;ataque?) &Eacute; ent&oacute;n cando os xenerais entran en liza a trav&eacute;s dunha disputa verbal cargada de s&aacute;tira e iron&iacute;a que constit&uacute;e unha <strong><span style="font-weight: normal">cr&iacute;tica pol&iacute;tica, social e cultural</span></strong> de acontecementos destacados da actualidade nacional ou local.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: small">Esta cr&iacute;tica faise baixo a forma de coplas recitadas polos correos e xenerais a cabalo e constit&uacute;en o verdadeiro centro de atenci&oacute;n desta celebraci&oacute;n. Tr&aacute;tase normalmente de cuartetas octosil&aacute;bicas de rima asonante que con moita frecuencia son artelladas nunha burlona mestura de castel&aacute;n e galego (o denominado castrapo). Vexamos un exemplo:</span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>General, general,</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>non vengha con valent&iacute;as,</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>generales coma este,</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>los como todos los d&iacute;as. </i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>Avanza caballo m&iacute;o</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>por riba de esa muralla</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>y atropalla al enemigo</i></span></div>
<div style="background: white; margin: 0cm 0cm 0pt 35.4pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>que siempre nos asoballa.</i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Antigamente exist&iacute;a un tipo de <em>atranco</em> denominado &ldquo;<em>a cara de can&rdquo;</em> na que os contendentes improvisan as s&uacute;as desafiantes coplas intentando vencer ao outro, o que ocorr&iacute;a cando un deles xa non era quen de improvisar m&aacute;is coplas.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">O encontro entre os ex&eacute;rcitos acaba con unha serie de <em>Vivas</em> a determinadas personalidades de entre o p&uacute;blico ou como agradecemento ao p&uacute;blico pola colaboraci&oacute;n econ&oacute;mica para esta festa.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Veci&ntilde;os de Boqueix&oacute;n relat&aacute;ronnos un caso sucedido durante a posguerra. Os veci&ntilde;os de Lestedo, sabedores da proximidade dun belicoso ex&eacute;rcito inimigo da parroquia veci&ntilde;a, dispuxeron un xeneral enriba dun burro fabricado cun enorme tronco de &aacute;rbore espetado no chan e cuberto con telas e pallas. A parroquia rival enviou ao seu xeneral montado no cap&oacute; dun fermoso coche da &eacute;poca pertencente ao farmac&eacute;utico. Unha vez cara a cara, o combate verbal foi de tal virulencia que o ex&eacute;rcito da parroquia veci&ntilde;a decidiu cargar co coche, a toda velocidade, contra o xeneral de Lestedo, esnaquizando este contra o tronco agachado debaixo dos farrapos e produc&iacute;ndose a continuaci&oacute;n unha forte pelexa entre ambos bandos...</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Segundo Mari&ntilde;o Ferro</span><a title="" href="#_ftn2" name="_ftnref2"></a><span style="font-size: small"><a title="" href="#_ftn2" name="_ftnref2">[2]</a> o Antroido Ull&aacute;n serve &aacute; funci&oacute;n de simbolizar, e polo tanto fortalecer, toda a estructura social, deixando ao descuberto a rivalidade entre parroquias e subli&ntilde;ando a importancia da casa como elemento estructural da sociedade Ull&aacute;n. Certamente moitas das coplas vertidas polos coros destacan os m&eacute;ritos da propia parroquia en detrimento das s&uacute;as veci&ntilde;as. Opina o autor que nestas mascaradas &aacute;chase un reflexo de toda a estructura social da Ulla:</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">A comparsa dos Xenerais da Ulla &eacute; expresi&oacute;n da casa porque vai casa por casa. Nalgunhas parroquias a personalidade e individualidade da casa medra coa obriga que te&ntilde;en os correos de solicitar permiso para que entre a mascarada. Ademais, en cada casa os Xenerais dan os &ldquo;vivas&rdquo; ao cabeza de familia e &oacute;s seus achegados. AO chegar a unha casa, un dos Xenerais, que sempre falan en castel&aacute;n, ord&eacute;nalles &oacute;s demais compo&ntilde;entes da comparsa: &ldquo;&iexcl;<i>cinco minutos de t&eacute;rmino para que cada uno trabaje en su oficio</i>!&rdquo;. Esa orde significa que cada grupo de personaxes debe desempe&ntilde;a-lo papel que lle corresponde: os coros cantan e os Xenerais dan os vivas...</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Os vivas expresan un desexo de vida, sorte e prosperidade para a casa e os seus moradores. &Aacute;s veces un Xeneral introduce o viva cunha chamada de atenci&oacute;n &oacute;s presentes, que soe ser: &iexcl;<i>atenci&oacute;n se&ntilde;ores</i>! &iexcl;<i>digan todos a mi voz</i>! E logo solta o viva:</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>-&iexcl;Viva don fulano de tal en compa&ntilde;&iacute;a de su esposa y de toda su familia como natural y vecino de esta parroquia! </i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>-&iexcl;Viva! Contestan t&oacute;dolos presentes</i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>-&iexcl;Viva la gente de su mayor aprecio! &ndash;segue o Xeneral</i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small"><i>-&iexcl;Viva!</i></span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Unha vez rematada a actuaci&oacute;n de cada grupo de personaxes, un dos Xenerais berra: &ldquo;&iexcl;Toque la m&uacute;sica y siga!&rdquo;, ent&oacute;n os m&uacute;sicos tocan unha marcha e a comparsa segue o seu cami&ntilde;o cara a outra das casas da parroquia</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">A aldea mostra neste Antroido a s&uacute;a condici&oacute;n de unidade social con personalidade propia no dereito que lle asiste de evitar a entrada da columna militar no seu territorio. Pode darlle un &ldquo;alto&rdquo; ou po&ntilde;erlle un &ldquo;atranque&rdquo;. Ch&aacute;mase as&iacute; a un enfrontamento verbal, habitualmente en verso, entre algu&eacute;n da aldea e un compo&ntilde;ente da mascarada. Tras unha discusi&oacute;n m&aacute;is ou menos longa terminan facendo as paces e deixando o paso franco. Deste xeito -opina Mari&ntilde;o Ferro</span><a title="" href="#_ftn3" name="_ftnref3"></a><span style="font-size: small"><a title="" href="#_ftn3" name="_ftnref3">[3]</a>- reco&ntilde;&eacute;cese a personalidade da aldea e ao mesmo tempo expr&eacute;sase que esa individualidade non debe de supo&ntilde;er total ruptura de relaci&oacute;ns coas outras aldeas da mesma parroquia.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Os altos ou atranques tam&eacute;n se dan nos l&iacute;mites entre parroquias, cada parroquia ten o dereito de prohibir a entrada no seu territorio &aacute;s comparsas das parroquias veci&ntilde;as. Sentinelas da parroquia invadida agardan a mascarada da parroquia veci&ntilde;a e inician un di&aacute;logo cos correos, para logo deixar paso &oacute;s xenerais de ambas partes. Estes enfr&oacute;ntanse nunha loita de versos, normalmente a cara de can, improvisados no momento, pero seguindo sempre esquemas moi ben traballados. Salvo incidentes os xenerais de ambos bandos acaban chegando a un acordo, tocando as s&uacute;as espadas e bandeiras respectivas e d&aacute;ndose &ldquo;vivas&rdquo; mutuos. Logo, xunguidas ambas mascaradas visitan ambas parroquias.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Segundo comenta un informante de Santeles a Mari&ntilde;o Ferro &ldquo;<i>os atranques entre parroquias son como se fosen entre d&uacute;as naz&oacute;ns</i>&rdquo;. Cada parroquia consid&eacute;rase unha entidade, unha unidade independente, unha naz&oacute;n soberana que tenta invadir a outra e non deixarse invadir. De a&iacute; que te&ntilde;a seu ex&eacute;rcito. Para reforzar a sensaci&oacute;n de enfrontamento, e posto que as parroquias veci&ntilde;as se consideran naz&oacute;ns independentes, o tema dos atranques insp&iacute;rase en enfrontamentos reais entre pa&iacute;ses: rusos americanos, arxentinos-ingleses, franceses-espa&ntilde;ois, etc.</span></div>
<div style="background: white; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Deste xeito casa-aldea e parroquia fican representados perfectamente no Antroido Ull&aacute;n ao mesmo tempo que se amosan as relaci&oacute;ns que deben existir entre as aldeas da mesma parroquia e entre parroquias distintas: deben ser unidades independentes que reforzan a s&uacute;a cohesi&oacute;n mediante o enfrontamento coas dem&aacute;is aldeas ou parroquias, pero evitando sempre que ese enfrontamento dexenere en loita aberta, de ah&iacute; que, normalmente os atranques rematen coa firma da paz entre os xenerais:</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Hoy se firmar&aacute; la paz</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Por todos los generales</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Porque Teo te ha ofrecido</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Sus t&iacute;picos carnavales</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">La paz llegar&aacute; a Lestedo</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">En un tiempo no lejano</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Porque la veo venir</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Al alcance de la mano</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Trabajemos por la paz</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Y vivamos siempre unidos</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Porque en Lestedo no hubo</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Vencedores ni vencidos</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Os encontros de Xenerais p&oacute;dense ollar nos concellos da Estrada, Boqueix&oacute;n, Teo, Vedra, Padr&oacute;n, Silleda, Touro e Vila de Cruces, por canto &eacute; unha das manifestaci&oacute;ns que da personalidade propia e diferencial &aacute; denominada comarca natural da Ulla. Dentro do Antroido atopamos tres manifestaci&oacute;ns culturais que son &uacute;nicas: os xenerais, as requintas e os charrascos.</span></div>
<div style="background: white; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">Fotografia de Fernando Garcia</span></div>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div><br clear="all" />
<hr width="33%" size="1" align="left" />
<div id="ftn1">
<div><a title="" href="#_ftnref1" name="_ftn1"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[1]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> <i>O entroido ou os praceres da carne</i>. Cadernos do seminario de Sargadelos. Edici&oacute;s do Castro. A Coru&ntilde;a, 2000. pp. 193-202.</font></div>
</div>
<div id="ftn2">
<div><a title="" href="#_ftnref2" name="_ftn2"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[2]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> Op cit., pp. 193-202.</font></div>
<div>&nbsp;</div>
</div>
<div id="ftn3">
<div><a title="" href="#_ftnref3" name="_ftn3"><span><span><span><span style="font-size: 10pt">[3]</span></span></span></span></a><font size="2"> <b>Mari&ntilde;o Ferro, Xos&eacute; Ram&oacute;n.</b> Op cit., pp. 193-202.</font></div>
</div>
</div>

Antroido da Ulla
© 2025 Portal do Patrimonio Cultural Inmaterial de Galicia
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.