logo
Advertisement
AgrandarReducirReiniciar
 
  • Inicio
  • Ronsel
  • Novas
  • Fotos
 
Inicio arrow Galerías de fotos arrow Festas na provincia de Pontevedraarrow Cangas. Danza de Aldánarrow Danza de Aldan

Menú

  • Inicio
  • O proxecto Ronsel
  • Queremos colaborar contigo!
  • Plan Salvagarda e Posta en Valor
  • Mostras do PCI
  • Novas sobre o PCI
  • Galerías de fotos
  • Galerías de Música
  • Galería de Videos
  • Publicacións
  • Calendario
  • Ligazóns
  • Buscar
  • RSS
RSGallery2 alpha release.
<p>&nbsp;</p>
<div style="line-height: 150%"><b>DANZA DE ALD&Aacute;N</b></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: small">A &quot;Danza de San Sebasti&aacute;n&quot; ten lugar cada 20 de xaneiro en Ald&aacute;n, coincidindo coa festividade deste santo, no Adro da Igrexa de San Cibr&aacute;n de Ald&aacute;n, a&iacute;nda que as veces rep&iacute;tese no mesmo d&iacute;a noutro punto desta parroquia. Ata o ano 1995, o baile celebr&aacute;base polas tardes no patio do Pazo dos Condes de Ald&aacute;n.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">Actualmente b&aacute;ilase pola ma&ntilde;&aacute; ao remate da misa solemne das 12:00 h. e pola tarde v&oacute;lvese a bailar a&iacute;nda que sen conexi&oacute;n relixiosa en d&uacute;as ocasi&oacute;ns: &aacute;s cinco no &ldquo;Torreiro&rdquo; e &aacute;s seis na alameda. No caso de chuvia cel&eacute;brase sempre no colexio das monxas de Ald&aacute;n.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">Este baile ten a consideraci&oacute;n de danza ancestral xa que existe documentaci&oacute;n que proba que se bailaba xa en 1.678, (o que significa que no ano 2003 cumpriu 325 anos ininterrompidos de vida) data na que se constitu&iacute;u a confrar&iacute;a do Santo e quedou constancia de que o mordomo foi Joseph Francisco de Gayoso e Aldao, antepasado dos condes de Canalejas. </span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">A pesar de que non se co&ntilde;ece nin a orixe, nin o significado, s&aacute;bese que durante s&eacute;culos a danza estivo relacionada tanto cun car&aacute;cter votivo (enfermidade) como coa nobreza local. </span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">Os danzantes son veci&ntilde;os ofrecidos ao santo sexa pola s&uacute;a conta ou pola dos seus familiares, en cumprimento dunha promesa, a&iacute;nda que isto foi cambiando xa que empezaron a bailar simplemente porque lles gustaba. </span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">A organizaci&oacute;n desta danza corre a cargo da Asociaci&oacute;n Cultural San Sebasti&aacute;n e dun mordomo, que recada pola parroquia o di&ntilde;eiro necesario para cubrir gastos, entre os que se incl&uacute;e a tradicional cena do 19 de xaneiro.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">A danza componse de dez gal&aacute;ns, cinco damas e un gu&iacute;a. Ata hai 40 anos era interpretada unicamente por homes. O baile ten especial brillantez pola ma&ntilde;&aacute;, cando se baila ante o santo, durante a procesi&oacute;n que se celebra diante da igrexa parroquial cunha duraci&oacute;n aproximada de corenta minutos. Comeza coas venias a San Sebasti&aacute;n e &aacute; Cruz. Os danzantes incl&iacute;nanse seis veces ante cada imaxe: tres veces cando se achegan e outras tres ao volver &aacute; posici&oacute;n inicial. A Virxe do Carme acompa&ntilde;a ao Santo, arroupado por unha gran p&oacute;la de limoeiro, e &aacute; Cruz. </span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">O gu&iacute;a dirixe en todo momento os movementos do grupo, que baila seguindo ao son da gaita e o tamboril e acompa&ntilde;ados do ritmo que fan soar as casta&ntilde;olas dos gal&aacute;ns no inicio de cada comp&aacute;s. </span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">Esta cl&aacute;sica danza finaliza cunha mui&ntilde;eira a modo de contradanza.</span></div>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="line-height: 150%">A <span>VESTIMENTA DANZA DE ALD&Aacute;N</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">A actual vestimenta dos Gal&aacute;ns de Ald&aacute;n, en cor e en estilo negro, presenta un traxe de vestir con camisa branca, gravata gris, zapatos de sola, sombreiro e unha banda que cruza polo peito. Os Gal&aacute;ns da Danza de Ald&aacute;n levan como complemento unhas casta&ntilde;olas que tocan durante o baile.</span></div>
<div style="margin-bottom: 0pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">Esta banda &eacute; de cor p&uacute;rpura, unha tonalidade que coincide coa do manto do Santo, a&iacute;nda que durante moitos anos foi substitu&iacute;da pola cor da bandeira espa&ntilde;ola. Ademais, a do gu&iacute;a dist&iacute;nguese da do resto dos gal&aacute;ns por ser de cor malva. </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">A vestimenta das Damas de Ald&aacute;n &eacute; semellante &aacute; empregada na Danza e Contradanza de Darbo. O traxe das mulleres consta dunhas enaguas brancas con puntillas bastante anchas por riba das cales visten un mandil negro con pedrer&iacute;a de acibeche.</span></div>
<div style="margin-bottom: 0pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">A camisa ten a mesma cor que as enaguas con moitos bordados e colo subido. Complem&eacute;ntase cun vistoso mant&oacute;n de Manila que se pon polos ombreiros prendido con broches de fantas&iacute;a deixando ao descuberto a pecheira da camisa sobre a que caen numerosos colares de pedrer&iacute;a de varios tama&ntilde;os.</span></div>
<div style="margin-bottom: 0pt; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%">Na cabeza, sombreiro de palla, adornado cunha rechamante composici&oacute;n floral artificial de diversas cores da que penden pola s&uacute;a parte traseira numerosas e longas cintas de cores que chegan cos seus flocos case ata o chan. Pendentes e sortellas complementan este vistoso e pesado traxe que fai que os movementos das Damas sexan repousados e lentos.</span></div>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><b>Paula Veiga Iglesias</b> en &ldquo;<i>La danza de Ald&aacute;n: un estudio descriptivo y sociol&oacute;gico</i>. Departamento de &ldquo;Did&aacute;cticas especiales&rdquo; Universidade de Vigo (curso 2003-2004)&rdquo; fai a seguinte referencia a esta danza:</div>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="line-height: 150%"><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">ORIXE</span></b></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">A s&uacute;a orixe ao igual que o seu posterior desenvolvemento musical e de execuci&oacute;n est&aacute; vencellado a d&uacute;as danzas de similares caracter&iacute;sticas do Morrazo &ndash;as de Darbo e O H&iacute;o na honra de Santa Mar&iacute;a (celebrada o 8 de setembro) e San Roque (16 de agosto)&ndash; ao Entroido de Cobres (Vilaboa) e a outras que se executaban nos barrios vigueses de Lavadores, San Roque, Castrelos e Cande&aacute;n. Todas as danzas mencionadas te&ntilde;en un nexo com&uacute;n, presentan elementos similares como a m&uacute;sica (a de Ald&aacute;n &eacute; a mesma ca de O H&iacute;o), vestimenta, coreograf&iacute;a e lugar de execuci&oacute;n (pazos e igrexas). Nun principio deberon pertencer a un solo rito e despois diversific&aacute;ronse no momento en que cada parroquia contou cunha identidade propia.</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Non &eacute; posible precisar con exactitude a antig&uuml;idade da danza de Ald&aacute;n como tal, debido &aacute; carencia de documentaci&oacute;n expl&iacute;cita ao respecto. Nun documento de 8 de setembro de 1678 no que se constit&uacute;e a confrar&iacute;a &ldquo;del glorioso se&ntilde;or San Sebasti&aacute;n&rdquo;, aparece citado por primeira vez. Non obstante temos constancia de que se bailaba con anterioridade a esta data xa que as&iacute; aparece reflectido no mesmo texto. A mesma fonte cont&eacute;n ademais informaci&oacute;n valiosa sobre o funcionamento da confrar&iacute;a- estatutos, dereitos e deberes dos confrades&hellip;</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Non hai acordo sobre a orixe: uns soste&ntilde;en que &eacute; relixiosa na honra de San Sebasti&aacute;n; para outros ser&iacute;a pag&aacute; e como outras tradici&oacute;ns foi cristianizada pola igrexa. Tam&eacute;n hai quen sit&uacute;a o inicio da mesma no precristianismo onde exist&iacute;a un forte sentido matriarcal da familia. Hai tam&eacute;n quen asegura, finalmente, que naceu como imitaci&oacute;n das danzas palatinas medievais&hellip;</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">P&oacute;dese intu&iacute;r que nun principio foi bailada polo pobo en agradecemento ou expresi&oacute;n de ledicia e que era de car&aacute;cter agr&iacute;cola. Quizais os labregos a bailasen probablemente na &eacute;poca da semente do millo (maio) ou da recollida da colleita (finais de agosto-setembro). Esta &uacute;ltima hip&oacute;tese &eacute; a m&aacute;is acertada e corroborada polas flores que as damas levan nos seus sombreiros, xa que se sup&oacute;n que nun principio eran naturais e nesa &eacute;poca a&iacute;nda exist&iacute;an flores nos campos.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Elementos como as flores dos sombreiros, o galanteo (as figuras que representan os danzantes te&ntilde;en un certo toque de sensualidade, os gal&aacute;ns representan unha especie de cortexo dirixido a namorar as damas) fannos supor que nun principio dita danza tivo unha orixe pag&aacute;, agora ben, outros como a propia coreograf&iacute;a e o lugar de execuci&oacute;n l&eacute;vannos a supo&ntilde;er que non sempre debeu ser bailada as&iacute;.</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Nun principio as hip&oacute;teses mostran un baile sen preparaci&oacute;n nin coreograf&iacute;a e que, cando se cristianizou, pasou a desenvolverse dunha maneira concreta. A advocaci&oacute;n ao santo vinc&uacute;lase a unha peste que asolou a Vila no 1517, pero crese que a cristianizaci&oacute;n poder&iacute;a ser xa anterior. Os que mante&ntilde;en que a s&uacute;a orixe sempre estivo ligada ao santo especulan con que dita danza se trasladou de agosto-setembro a xaneiro para facela coincidir coa data do santo.</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Non cabe d&uacute;bida de que os pasos coreogr&aacute;ficos que actualmente presenta a danza lembran os que se bailaban ent&oacute;n na Corte (danzas baixas e minu&eacute;). Os nobres manti&ntilde;an relaci&oacute;ns uns cos outros e tam&eacute;n coa realeza e por iso ditos bailes puideron chegar facilmente a estas terras. Os movementos cerimoniosos e algo sofisticados das venias iniciais ao santo lembran en certo modo as reverencias destas danzas palatinas, tam&eacute;n ao portar os gal&aacute;ns o comezo da danza o sombreiro na man, os pasos a ras do chan, a posici&oacute;n baixa dos brazos das damas, as voltas e os punteos, os desprazamentos laterais, as evoluci&oacute;ns e traxectorias variadas e complexas, a m&uacute;sica&hellip;</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">O alcume de farsas de damas e gal&aacute;ns aludir&iacute;a &aacute; imitaci&oacute;n dos bailes palatinos que fac&iacute;an ao seu xeito os labregos da zona, no que se pode percibir unha forma de obrigada colaboraci&oacute;n co se&ntilde;or do pazo no seu rol de mordomo ou confrade principal.</span></div>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="line-height: 150%"><b><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">A DANZA</span></b></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Interpr&eacute;tase todos os anos o 20 de xaneiro na honra de San Sebasti&aacute;n.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Actualmente real&iacute;zanse tres representaci&oacute;ns. A primeira ao lado da igrexa, despois da misa principal durante a procesi&oacute;n do santo (bailada completa). A segunda &aacute;s catro e media no Torreiro, diante do Pazo, e a terceira as seis na Alameda.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">A preparaci&oacute;n da festa corre a cargo do mordomo, persoa que se ofrece voluntaria (ao igual cos danzantes) para tal fin, normalmente por unha promesa feita ao santo. Este encargarase de buscar os danzantes, os gaiteiros; arranxar a igrexa. Pola escaseza de mordomos e pola idea de conservar e celebrar ano tras ano dita danza, en 1993 nace a &ldquo;Asociaci&oacute;n cultural San Sebasti&aacute;n&rdquo;.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Para executar dito baile neces&iacute;tanse once homes (dez gal&aacute;ns e un gu&iacute;a, sen l&iacute;mite de idade) e cinco mulleres (as damas deben ser solteiras). Era obrigado un ensaio o do d&iacute;a anterior &aacute; danza, pero actualmente real&iacute;zanse tres ou catro antes do d&iacute;a 20.</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">O traxe denota a evoluci&oacute;n sufrida pola danza co paso do tempo. O m&aacute;is salientable &eacute; o das damas pois crese que cambiou menos, xa que se gardaba simplemente dun ano para outro. Componse basicamente de sombreiro de copa e de ala ancha de palla, adornado con flores de tea e cintas de cores; blusa, fald&oacute;n e enaguas brancas adornados con puntilla; mant&oacute;n de Manila, mandil de veludo negro, panos de cores vivas colgando a cada lado do fald&oacute;n,</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">zapatos negros pechados, medias marr&oacute;ns, numerosas xoias (colares, broches e pendentes vistosos); o peiteado ao cadrelo (postizo na maior&iacute;a dos casos).</span></div>
<div style="line-height: 150%">&nbsp;</div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">O vestiario dos gal&aacute;ns cambiou m&aacute;is segundo as modas. Consta de traxe e sombreiro negro (de ala ancha e r&iacute;xida), camisa branca, garabata gris e a banda coas cores propias do santo, acomp&aacute;&ntilde;anse de casta&ntilde;olas.</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Os danzantes sit&uacute;anse en tres filas, na central as cinco damas e por ambos lados as d&uacute;as filas de cinco gal&aacute;ns, o gu&iacute;a situarase no centro cara os danzantes. Antes de comezar a bailar (dando volta a igrexa) hai unha especie de preparaci&oacute;n (venias) cando empeza a m&uacute;sica o gu&iacute;a da o sinal para comezar. O movemento b&aacute;sico consistir&aacute; en ir danzando cara a esquerda e a dereita repetidamente e de forma irregular (o gu&iacute;a far&aacute; os pertinentes axustes). Os movementos dos brazos das damas ser&aacute;n ata a cintura mentres que os homes os levar&aacute;n en alto tanxendo as casta&ntilde;olas durante todo o desenvolvemento da danza. Ao rematar cada figura, faise unha especie de punteo e danse d&uacute;as voltas, &aacute; primeira cara a dereita e a segunda &aacute; esquerda. Ao finalizar a danza e sen parar a m&uacute;sica comeza a mui&ntilde;eira (contradanza) na cal cambia o paso base, realiz&aacute;ndose este sen moverse do sitio.</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">Despois de variadas figuras soar&aacute; a m&uacute;sica inicial para a continuaci&oacute;n seguir coa procesi&oacute;n avanzando cara atr&aacute;s ata o adro, onde se danzar&aacute; ata que as imaxes se recollan.</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">A m&uacute;sica que acompa&ntilde;a a danza consta de d&uacute;as pezas mon&oacute;dicas baseadas na t&iacute;pica repetici&oacute;n a modo de secuencia de secci&oacute;ns mel&oacute;dicas con semicadencias e cadencias conclusivas. A partitura aparece documentada en 1942. A melod&iacute;a &eacute; de car&aacute;cter tonal e sen demasiados adornos debido o car&aacute;cter danzante r&aacute;pido da mesma. A instrumentaci&oacute;n &eacute; a de gaita e tamboril acompa&ntilde;ada en todo momento polas casta&ntilde;olas tanxidas polos gal&aacute;ns (acompa&ntilde;amento non inclu&iacute;do en dita partitura).</span></div>
<div style="text-indent: 35.4pt; line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">A danza &eacute; o resultado da s&uacute;a orixe, evoluci&oacute;n e preservaci&oacute;n. Expresi&oacute;n</span></div>
<div style="line-height: 150%"><span style="font-size: 10pt; line-height: 150%">inicialmente utilitaria que se foi enriquecendo a trav&eacute;s das &eacute;pocas. Elemento vivo que fusiona un pasado cun presente e que se converteu hoxe en d&iacute;a no sinal de identidade do pobo de Ald&aacute;n.</span></div>
<p>Fotograf&iacute;a de Fernando Garc&iacute;a</p>

Danza de Aldan
<p>Fotografia de Fernando Garcia</p>

Danza de Aldan
<p>Fotografia de Fernando Garcia</p>

Danza de Aldan
© 2025 Portal do Patrimonio Cultural Inmaterial de Galicia
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.